Øget online shopping-trend kan få permanent effekt

Mens et stigende antal fysiske butikker lukker midlertidigt i et forsøg på at stoppe coronavirussen, er flere forbrugere begyndt at shoppe online for at dække deres behov.

Mange mennesker er bange for, at den globale økonomi stopper fuldstændigt. Alligevel vækster flere e-handelsvirksomheder, da både nye og erfarne online forbrugere klikker alle slags varer ned i indkøbskurven.

”Det er vanskelige tider, og den samlede konsekvens af denne krise er endnu uklar for os. Men hvad vi allerede kan se, er, at med flere mennesker, der bliver hjemme, bliver onlinetjenester en stigende del af folks liv, ”siger Chief Sales Officer i Element Logic, Håvard Hallås.

Red AutoStore R5-robotter, der arbejder på et lager.
ØGET ONLINE SHOPPING: Fra gaden ser mange butikker lukkede ud. Men kunderne står i kø for at få deres varer online.

Tendensen er bestemt ikke ny. Under tidligere epidemier som SARS-krisen i 2002 og 2003 oplevede de kinesiske onlineplatforme JD.com og Alibaba vækst. Det samme ser ud til at ske nu, hvor virksomheder inden for leveringstjenester og e-handel formår at holde åbent for kunderne uden at de skal gå ind i butikken, bemærker magasinet Forbes. En forskningsartikel fra Ipsos om, hvordan forskellige brands reagerer på coronavirussen, viser også en stigning i online shopping.

Portræt af Håvard Hallås, CSO i Element Logic foran AutoStore gitter.

Onlinemarkedet modnes hurtigere

Håvard Hallås forudser en ændring i, hvordan folk bruger deres penge fremover – nemlig med en højere grad af tillid til online shopping.

”En af årsagerne til den øgede e-handel er åbenlys, der er færre offline muligheder tilgængelig. Et andet og endnu mere interessant aspekt af trenden er, at nye brugere, der indtil videre måske ikke har valgt at være med på online shopping-trenden, nu også giver e-handel et forsøg. De er ikke kun positive over at prøve det – de er mere eller mindre tvunget til det”.

Håvard Hallås bemærker, at online shopping har været en voksende global tendens i det sidste årti – og især i Europa. Mange af de uerfarne online forbrugere vil sandsynligvis fortsætte med at bruge e-handelsplatforme også efter coronaepidemien. Efter at have oplevet den praktiske måde at handle ind på online, forudsiger han.

”Med andre ord vil e-handel sandsynligvis fortsætte med at vokse og endda opleve et boost i det lange løb på grund af påvirkningen fra coronavirus. Når flere mennesker oplever bekvemmeligheden ved online shopping, tror jeg, at flere også vil se dette som en mulighed, når krisen er forbi,” siger han og uddyber:

”Tag for eksempel hjemmelevering af dagligvarer: For dem, der er afhængig af offentlig transport, er det meget lettere end manuelt at skulle transportere tunge laster hjem.”

Første prioritet skal være kundens behov

Uanset hvad fremtiden bringer, bør ens førsteprioritet være at imødekomme sine kunders behov, mener Håvard Hallas.

”Hovedfokusset lige nu er at komme igennem denne krise. En vigtig del heraf er at give kunderne den bedst mulige service på trods af de vanskelige omstændigheder. Kvalitet og effektivitet i din lagerlogistik er stadig nøglen til succes,” slutter han.

Join our newsletter

Keep up to date, get insights and product updates straight to your inbox.

Sign up

Vil du vide mere om, hvad Element Logic kan gøre for dig?

Kontakt os her!