Kunderejsen med Element Logic fra A-Z

Der er mange ting, der skal overvejes, når man investerer i automation. Her er et indblik i, hvordan vi som AutoStore-specialister arbejder.

 

”Med en bred vifte af ekspertiser, brugervenlig software og mere end 35 års erfaringer med intralogistik, kan Element Logic finde den optimale løsning for dig og din virksomheds fremtidige vækst,” siger Niklas Poulsen, Sales Manager i Element Logic.

I 2020 valgte elektronik-engrosvirksomheden CBK et AutoStore-robotanlæg fra Element Logic til at optimere sit varelager. Se hele processen fra A-Z i denne video:

Etablering af partnerskabet

Det første automationsskridt består i at tage kontakt til specialisterne i Element Logics salgsafdeling. Med deres omfattende viden om og erfaring med at implementere varelagerautomationsløsninger og AutoStore-systemer i varelagre, sørger de for at beregne ROI (Return of Investment) samt udarbejde tilbagebetalingsanalyser for at finde en skræddersyet løsning til dine nuværende og fremtidige behov.

Salgsafdelingen sørger for at udføre beregninger på alle aspekter af dine processer. Nogle beregninger er ligetil, eksempelvis i forhold til hvor mange medarbejdere du har brug for til at opretholde produktionen. Men vi beregner også, hvor meget I som virksomhed vil spare på at reducere antallet af menneskelige plukfejl, og hvor meget kundetilfredsheden vil stige som et resultat af, at kunderne oplever hurtigere og mere pålidelige leverancer.

”Til sidst estimerer vi budget og tidshorisont,” siger Nikolaj Poulsen.

To mænd peger og ser på en tegning af en AutoStore-løsning.
En skræddersyet løsning: Ingen løsninger er ens, og hver kunde har sine egne behov.

Design af et skræddersyet varehus til lige netop dine behov

Efter kortlægningen af dine behov og præferencer arbejder vores team af systemdesignere tæt sammen med salgsafdelingen og projektlederen i bestræbelserne på at designe en skræddersyet løsning til dit varelager – baseret på vores erfaringer og kreativitet. Ingen løsninger er ens.

”Vi bruger meget tid på at analysere og beregne tallene for at forstå kundens behov,” forklarer Lasse Vik, Product Manager, AutoStore.

Lasse Vik designer systemer for alle typer kunder uanset størrelse, form og udfordringer.

Når du som kunde har underskrevet en kontrakt med Element Logic, bliver du tildelt en projektleder, der får en koordinerende rolle i samtlige faser – og som samtidig fungerer som linket mellem dig og det team, der designer og bygger løsningen. På denne måde har du én central indgang til Element Logic – hvilket gør det nemmere for dig at følge med i processen.

”Det er essentielt at have en åben og ærlig dialog med kunden om alle detaljer. På denne måde vil begge parter følger sig trygge og sikre i processen,” forklarer Nils Grille, Project Manager i Element Logic.

En mand med gul vest konstruerer AutoStore-gitteret
SUCCESFAKTOR: Project Manager Nils Grille koordinerer og kvalitetssikrer hele processen for at sikre et problemfrit og præcist forløb for dig som kunde.

For at være sikker på at vi ender med den bedst mulige løsning, udarbejder designteamet en række 3D-modeller og kører simuleringer. Disse simuleringer giver dig en idé om, hvad du kan forvente af den færdige løsning, når det kommer til kapacitet og effektivitet.

”Når vi, baseret på dine behov og den tilgængelige plads, har udarbejdet et udkast til en projektplan, præsenterer vi udkastet for dig, og sammen bliver vi enige om, hvordan vi eksekverer installationen,” siger Nils Grille.

En mand arbejder på AutoStore-løsningen med tre computerskærme.
TIL ALLE TYPER VARELAGRE: Hver bygning har sine egne fordele og ulemper, og specialisterne fra Element Logic arbejder hårdt på at finde den perfekte løsning i forhold til din tilgængelige plads.

Levering og konstruktion

Man kan sammenligne AutoStore med et avanceret Lego-sæt. Din projektleder sørger for at koordinere ressourcer og leverancer og derved sikre en problemfri konstruktionsfase.

”Som kundens projektleder sørger jeg for, at alle leverancer ankommer til tiden. Efter mere end 35 år i branchen har Element Logic aldrig oplevet nogle signifikante forsinkelser i forhold til at levere et projekt til tiden. Vores kunder sætter stor pris på denne ansvarlighed i en periode, der ellers er præget af mange forandringer,” forklarer Project Manager Nils Grille.

Når materialerne ankommer, står konstruktionsafdelingen for den tidskrævende opgave det er at opmåle AutoStores aluminiumsgitter og installere de første søjler. Hvert enkelt stadie i konstruktionen håndteres nænsomt og præcist for at undgå fejl, der ville kunne påvirke senere stadier af konstruktionen.

Et par hænder bruger en lineal til at måle afstanden mellem aluminiumsøjlerne i AutoStore-gitteret.
DETALJEORIENTERET: Bare én lille afvigelse i fundamentet kan bringe slutresultatet i fare.

”Når fundamentet er færdigt, bliver resten af gitteret opbygget hurtigt række for række af vores erfarne konstruktionsafdeling,” forklarer Nils Grille.

Hele AutoStore-løsningen bliver skræddersyet til at passe til den enkelte kundes plads, behov og ønsker. Den skræddersyede løsning omfatter ikke bare selve gitteret, men også servicemezzaninerne, porte og alle de øvrige elementer i kundens unikke løsning. Vores mål er at udnytte den tilgængelige plads på den mest effektive og pladsbesparende måde. For de kunder, der har brug for en total varelagerløsning, har vi kompetencerne in-house til at servicere vores kunder med en række forskellige typer systemer og teknologier ud over AutoStore.

Sidste etape i konstruktionsprocessen er at placere robotterne oven på gitterkonstruktionen.

En mand med hjelm og gul vest opfører AutoStore-gitteret bestående af aluminiumsøjler.
Avanceret Lego til varelagre: Når fundamenentet er på plads, bliver gitteret sat sammen ligesom et avanceret sæt Lego.

Afprøvning af kapacitet og effektivitet

Når først robotterne er blevet installeret oven på gitteret, udfører idriftsættelsesteamet en række omfattende tests og simuleringer på forskellige scenarier. Derved kan man som kunde være sikker på, at AutoStore-systemets kapacitet matcher salgsprocessens estimerede tal, inden anlægget går i luften.

For at maksimere effektiviteten og reducere driftsomkostningerne får du adgang til vores software – eManager. Denne software omfatter varelagerdrift, management og kontrolsystemer i én optimeret, brugervenlig brugerflade.

”Jeg tester systemet med kunden og guider dem i gang med produktionen. Jeg forbereder desuden servere til installation for at være sikker på, at vores software, eManager, er kompatibel med kundernes eksisterende systemer,” forklarer Theresa Marin Tantillo, Solutions Architect i Element Logic.

Et nærbillede af en bærbar computer med eManager-softwaren, som styrer og optimerer AutoStore-systemet og robotterne.
Vores software, eManager, er nem at bruge, og man kan let navigere rundt i den efter endt oplæring hos Element Academy.

eManager kommer med indbygget operatørassistance til at færdiggøre AutoStore-opgaver, et operationelt dashboard og en serviceportal. eManager bliver derudover anvendt til at lokalisere og kontrollere produkter og inventar, ligesom det kan integreres med ERP/WMS og en række varelager-managementsystemer.

”Jeg vil vove at påstå, at vi er verdensmestre i at integrere AutoStore. eManager er et AutoStore-anlægs hjerne, der gør anlægget effektivt og gør det muligt for alle komponenter at kommunikere med hinanden for et optimeret workflow,” siger Theresa Marin Tantillo.

Læs mere om eManager HER

Bliv en superbruger

Når vi oplærer dig og dine medarbejdere i jeres nye system, anbefaler vi, at nogle udvalgte medarbejdere bliver superbrugere.

”For at få kunden godt i gang med anlægget, inviterer vi de pågældende medarbejdere til et superbrugerkursus med praktiske og teoretiske opgaver. Fokus er på drift, sikkerhed og på de forskellige situationer, som kan opstå,” siger Børre Skogvold, Training Team hos Element Logic.

Kurset varer et par dage, og man opfordres til at arbejde med både tekniske og softwaremæssige opgaver sammen med sine kolleger, mens vi er til stede.

Fem personer arbejder sammen foran et computersystem for at lære, hvordan man betjener Autostore-systemet.
SUPERBRUGERE: Motiverede og lærevillige superbruger-medarbejdere er ofte nøglen til succes hos vores kunder.

Support og kundeservice efter installationen

Når AutoStore-løsningen er klar til at blive lanceret, står Element Logics serviceafdeling parat til at hjælpe dig som kunde med den daglige drift og samarbejde med jer om at få mest muligt ud af jeres automatiske varelager.

”I vores supportafdeling hjælper vi vores kunder med enhver situation, der måtte opstå med deres løsning,” forklarer Wenche Schellhorn, Support Consultant i Element Logic.

Efter færdiggørelse af superbrugerkurset kan du og vores supportafdeling forstå hinanden, eftersom I kan tale det samme tekniske sprog og kan løse situationerne i fællesskab.

Supportteamet er altid klar på at hjælpe dig med ad-hoc opgaver, men teamet arbejder også kontinuerligt på at optimere din drift og på at undersøge, hvor og hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at vækste.

Et nærbillede af en kvinde, som taler i hovedtelefoner foran en computer.
SERVICEORIENTERET SUPPORT: Det er normalt at have mere jævnlig kontakt med vores support i de første driftsmåneder. Vores team vil hellere end gerne guide dig gennem de første måneder med drift – og de efterfølgende år.

”I konstruktionsfasen er vi med i informationsloopet og er bekendt med kundens AutoStore-løsning, når de tager den i brug og måske får brug for vores hjælp,” forklarer Arnold Nielsen, Key Account Manager i Element Logic.

Som kunde kan man hver måned modtage en SLA-rapport (Service Level Agreement) med en detaljeret status på ens AutoStore-løsning, inklusiv nedetider og fuldførte opgaver.

Gnidningsfri overgang til automation

Efter årtiers erfaring med AutoStore og intralogistik er vi eksperter i at varetage vores kunders overgang fra manuelle til automatiserede varelagre. Vores succesfaktor er den agilitet og det løsningsorienterede serviceteam, der omgiver hver enkelt kunde – som kunde kan du være sikker på, at din løsning bliver skræddersyet til dine specifikke behov.

Fra den kundeansvarlige og fra projektlederen, designere, konstruktører, idriftsættelsesteam, systemarkitekter, superbruger-undervisere og eksperterne i supportafdelingen er overgangen til et automatiseret varelager gnidningsfri og behagelig. Alt imens den samtidig gearer din virksomhed til fremtidig vækst.

Tidshorisonten fra de første møder til et driftsklart varelager varierer betydeligt. Det afhænger af beslutningsprocessen og kundens behov.

”En standardproces fra ordre til levering er normalt tre måneder plus nogle ekstra måneders konstruktion,” fastslår Sales Manager Niklas Poulsen.

Join our newsletter

Keep up to date, get insights and product updates straight to your inbox.

Sign up

Er du interesseret i at tale med os om en AutoStore-løsning til dit varelager?

Kontakt os i dag!

Klik her